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2007/09/30

あとがき Postscript

これで終わりです。いままでお付き合いいただいた読者の方どうもありがとうございました。タイトル「僕の街へ」は竹内まりやさんの同名曲から。バブル経済が絶頂を迎えるとともに僕は写真を撮ることを辞め、流れに従うかのように広告制作あるいは企業活動の歯車になることに没頭していったわけですが、結局どうしても納得いかなくなって日本を飛び出し再び写真を撮り出しそういう自分の原点はなんだったのかと今回の企画に至りました。僕が住んでいるフィリピンという国はプリミティブなところですが、どんな田舎に行っても“ステージ”が設けられています。文字通り“舞台”が建設されていてどんな人間であっても自己主張ができる。僕じしん当時の日本で自己主張の場を求めようとしていたが、企業活動に組み込まれそこに歓びを見い出すようになると、あたかもそれが自己主張であるかのように思い込んでいった。しかし、それは大きな錯覚だった。日本全国どこへいってもミニ東京化していくのを実感していたし、おおげさにいえばセブンイレブンが日本の有機的繋がりを奪っていった。残念なことに、いまの日本、現実社会に自己主張できる場はありません。それは決して健全なことではないと思います。ここに記録されているのはたった20年程前のことです。でもあの頃にはまだ個人の主張を受け入れる余地があったと思います。この「僕の街へ」じたい日本デザインセンター時代に出版社に持ち込むため写真詩集「乾いた猫のように」としてカンプを作り上げたものが基になっています。

20年以上も前に撮った写真を一点一点スキャニングしていくのは大変な作業でしたが、得られたものもある気がします。写真はすべて35mmフィルム一眼レフで撮られていますが、最初50mmレンズで上手く撮れず、28mmに変えてパースペクティブに頼るようになっていますが酔いすぎています。対象の感動のあまり絵は単調ですね。若さというものかも知れません。最初のカメラはペンタックスでしたが、28mmはトキナーで軟らかい描写が好きでした。オリンパスの35mmレンズで撮るようになってからどうも硬い調子が好きになれませんでしたが、今回見直してみて必要なシャープさだと再認識しました。トキナーは甘すぎます。多くの優秀なフォトグラファーがその路線の延長線上にあるライツ系レンズを至宝とするのもわかります。しかし、最初の印象というのは恐ろしいもので、トキナーが今日の僕のツァイス系好きに結びついたのです。写真とはレンズとの対話に他ならないでしょう。終期ではニコンF3の望遠ズームで撮ったものもありますが、印刷でいえばダブルトーンのような厚いシャープさは見事としかいいようがありません。それでも僕は空気感というか柔らかさを求めてしまうのです。

合計で115回の投稿。掲載順は撮影した順番に近いですが、写真を撮りはじめた高校生のときのものもあり70年代で80年代ではないのですがお許しくださ い。気づいたのはだんだんものごとのディテールに目を向けていくようになっていったというか、凝視する視点になっていったことです。これは 対象ににじり寄って撮っていた初期の28mmレンズ、対象をある程度客観視したくなった後期の35mm、そして折に触れて使っていき徐々に頻度を高めて いった50mmさらに85mmに依らずいえることで、この傾向は後に40歳近くになって本格的に写真を再開しても続いていたことでした。対象と距離を置きそれは是か否かという姿勢。逆にいえば視野が狭くなっていったともいえるし、ものの細部に宿る美しさを見つめることで日々の閉塞感を慰めていたともいえます。日本が画一化するにつれ、遠くに目を見やることもなくなってしまったのではないか。げんに後にカナダに趣いたとき視野はパッと広がりました。

遠回りをして辿り着いた35mmフィルムカメラ50mmレンズ中心の組み立てで、カナダの大陸をツーリングワゴンで横断往復したとき、僕はすでに43歳になっていました。遅すぎる旅立ちかも知れません。しかし若いときに旅していたのでは見えてこないものを発見できた筈です。そのときの模様は"A Man Goes To North"と題してカナダ滞在中に英文ノンフィクションとしてまとめあげました。膨大なポジを抱えていくつかの出版社をあたりましたが、色好い返事はまったくありませんでした。いまは写真の時代ではないと思い知らされました。誰でも水準以上の写真を量産できてしまうデジカメの影響ももちろんあります。思うに、デジタルで撮った「写真」というものはまったく異質なものです。一見するとわっと思うし凄く綺麗なんだがそれだけ。光学フィルムに込められたような怨念のようなものがない。別にそれはそれでいいのだけれど、印刷された本を大事に持っていたいのと同様に写真を取っておきたい思いは捨て去れません。いま居住地であるプエルトガレラを観光地として売ろうと躍起になっていますが、少し落ち着いたらフォト&ノンフィクション「A Man Goes To North」を新たなブログで始めるつもりです。11月頃になると思いますが、またお知らせします。僕の写真を、買ってください。


It's the end of this photoblog series. Thank you for having been looking at. The title "Bokunomachie" was derived from a song number by Ms Mariya Takeuchi. I stopped taking pictures as the Bubble Economy reaching peak and got absorbed in creating advertisements or becoming a part of companies' commercial activities. However, at last I couldn't understand myself for what I was doing led me to leave Japan for abroad to re-start taking pictures. The photoblog project was to confirm what the starting point for me was. I live in the Philippines now and it's a primitive world, however wherever the rural you go you will find any "stages." They are constructed for every community and everyone can express oneself for what she/he wants to say. I myself in Japan wanted such an opportunity but was involved under the illusion of as if corporation's activity was equal to mine as I felt joy with. Illusion is, however, illusion, nothing else. I became aware of wherever visiting in Japan changing into towns of Mini-tokyo, and exaggerate to say SEVEN-ELEVEN were depriving organic relationships between Japanese. Sadly, I have to say there are no places in the visible society of Japan now for the people to show up and convey themselves from their bottom. It cannot be said sound. Photos recorded in this site were the things only 20 years ago or so. However, at that time kept some room to accept individuals' opinions. As a matter of fact, I was generously allowed with NIPPON DESIGN CENTER, which employed me for another tasks, to make a comprehensive of photo & poetry book "Like A Shriveled Cat," the base for this series "Bokunomachie," to make presentations for publishers.

I scanned each photo taken more than 20 years ago, which was really tough work. However, I feel having got something. All the pictures were taken 35mmSLRs; firstly a 50mm lens which I couldn't make good use of, and changing to a 28mm had me rely on its perspective with which I was too intoxicated. Too monotonous for too impressed by objects may be caused by my youth. My first SLR was PENTAX MX, but the 28mm was TOKINA and I liked its ability of soft descriptions. Later adding a OLYMPUS OM4 + 35mm lens gave me somewhat hard tone couldn't be preferable for me, though I re-realised it is a necessity for professional works by re-observing the scanned and enlarged slides this time. The TOKINA was over sweet. I understood why many excellent photographers regard LEITZ group lenses, which should be at the end of ZUIKO (OLYMPUS) lenses' line, the most valuable treasure. Nonetheless, the first impression on the first experience affected to me so much that the TOKINA tied me all the long way to ZEISS group lenses. Photographing should be none other than talking with lenses. In the final stage of the photoblog includes the ones taken with a NIKON F3 +Tele-zoom lens and I cannot comment anything than wonderful for the thick sharpness figuratively speaking as if Double Tone printing. Still, I do pursue sense of the air or softness.

This time 115 posts were put in all. The order put is almost as them taken. Even though said they were in '80s, allow me to confess at least one was taken when I started taking pictures in high school and it was '70s. I found as the time went by I gradually tended to focus on details of the objects or stare at. Not depending on if using 28mm lens with which I dashed to, if later 35mm with which I wanted to see at a distance a little bit more, or if 50mm or 85mm with which once in a while and increased opportunities to use. The tendency gazing at something with camera still lasted when I re-started taking a full pictures at before 40 years old. Keeping a distance to objects to see if it is approval or not is the attitude; maybe I've been having a narrow outlook, or comforting myself by finding beauties in hidden details for not promising society of Japan. I assume I turned not to throw a glimpse of distance, as Japan went unified in every respect. Later on, actually, I found my outlook more broadened in Canada.

Thus, taking a roundabout way to a 50mm lens + 35mmSLR, I was already 43 years old when going and coming across the continent of Canada in a touring wagon. Someone may say it's too late to depart, but I must've figured out something that I shouldn't have been able to if I had been young. For the journey I wrote a long manuscript as nonfiction in English with titled "A Man Goes To North" when in Richmond, BC. After that I enquired for producing a book to several publishers, though no good responses at all. It thundered on me that the age of photographs has gone, partly because anyone became able to mass-produce photos more than a certain level for automated digital cameras spread out. If you ask me, pictures taken with digital camera are totally different from analog ones: at first glance how beautiful they are but that's all, never having something like occult that optical films have, and consumed one after another. It is no problem all right, but I cannot help feeling desire to keep photographs in the same way as I keep printed books valuably. Now I am concentrating on sales-promoting Puerto Galera, Philippnes, where I live, to Japanese as a tourist destination, but when calm down I will begin another new photoblog with essay as "A Man Goes To North." Probably it's in next November when I will inform you. Buy my photographs please!


Tetsuya Endo

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